RPH & REFLEKSI PENGAJARAN


RANCANGAN MENGAJAR HARIAN
Tahun : 5 Gemilang
Masa : 30 minit
Bidang : Akhlak Islamiah
Tajuk : Adab menziarahi jiran
Pemikiran : Kesedaran mengamalkan cara hidup berjiran
Amalan : Mengamalkan cara-cara hidup berjiran menurut islam
Penghayatan : Memupuk persaudaraan kasih sayang dan semangat kejiranan mengikut ajaran islam Fokos dalam prinsip asas:
1) rakyat berjiwa merdeka
2)kehidupan berkualiti
3)keutuhan budaya dan moral
Kaedah: sumbangsaran, perbincangan, simulasi
Pengetahuan sedia ada murid:
1)murid biasa hidup berjiran
2)murid telah mengamal sebahagian adab berjiran dalam islam
3)murid telah mengalami hidup berjiran di tempat mereka
Sumber pengajaran dan pembelajaran
1) Gambar kawasan perumahan atau kampung
2) Kertas majung
3) Komputer riba, projekter
4) Bahan bercetak (lembaran kerja)
Persediaan mengajar:
1) Mengenal pasti kumpulan murid berdasarkan aras
2) Menyediakan bahan bantu mengajar dengan tajuk
Gabung jalin pelajaran: Jawi, ibadah,bahasa melayu, moral dan matematik
Kemahiran: 1) KBKK
Hasil Pembelajaran: Di akhir pengajaran nanti murid-murid dapat:
Aras 1: Menyatakan maksud menziarahi jiran.
Aras 2: Menyenaraikan adab-adab semasa menziarahi jiran
Aras 3: - Menyenaraikan hikmah beradab apabila menziarahi jiran.
               Menyenaraikan 3 perkara yang perlu dihindari ketika menziarahi jiran.

Langkah / Masa
Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran
Guru dan Murid
Catatan
Set Induksi
(3 minit)


Gambar perumahan




Gambar kawasan kampung
 
-        Guru memberi salam dan meminta pelajar membaca doa.
-        Murid menjawab salam dan membaca doa sebelum belajar.
-        Guru mempamerkan gambar satu kawasan perumahan dan satu kawasan kampung.
-        Guru menyoal murid berdasarkan gambar
-        Murid melihat gambar dan menjawab soalan guru
Contoh soalan:
1)      Siapa diantara anda tinggal di kawasan taman perumahan?
      Saya tinggal di Taman Sri Tampoi.
2)      Siapa diantara anda yang tinggal di kawasan kampung?
Saya tinggal di Kampung Kejai A

3)      Adakah anda kenal orang yang tinggal disekeliling rumah anda?
Kami kenal orang yang tinggal berdekatan dengan rumah kami. Mereka adalah jiran-jiran kami.
-        Guru mengaitkan jawapan murid dengan tajuk yang akan dipelajari pada hari ini iaitu adab menziarahi jiran.
KBKK:
Fikiran refleksi

ILMU:
Moral

NILAI:
Berbudi bahasa

           BBM:
Gambar





Langkah 1
(10minit)
Carta pengertian menziarahi jiran.
-Mengunjungi orang yang tinggal berhampiran rumah kediaman kita (40 buah rumah)

-Adab sebelum menziarahi jiran
1.memilih masa yang sesuai
2.memakai pakaian yang menutup aurat
3.niat bertemu dan berpisah kerana Allah
-Adab semasa menziarahi jiran
1)      memberi salam dan bersalaman
2)      meminta izin untuk masuk
3)      memendekkan tempoh ziarah
4)      mengawal pandangan
5)      merendah suara dan bersopan semasa bercakap
6)      meminta izin jika hendak menggunakan kemudahan di rumah jiran
Adab selepas berziarah
1)      meminta izin ketika hendak beredar
2)      memberi salam dan bersalaman sebelum beredar
-       Guru mempamerkan carta pengertian menziarahi jiran dan meminta murid membaca bersama-sama.
-        Murid membaca pengertian menziarahi jiran seperti yang dipaparkan.
-        Guru menerangkan pengertian menziarahi jiran
-        Murid mendengar penerangan guru serta   memahami maksud menziarahi jiran.

-        Guru membahagikan murid kepada 3 kumpulan.(A, B, C)

-        Guru meminta murid kumpulan A menyenaraikan (adab-adab sebelum menziarahi jiran). Kumpulan B (adab –adab semasa) dan kumpulan C (adab-adab selepas)


-        Murid kumpulan A, B dan C berbincang dan memberi pendapat mereka mengenai adab-adab sebelum menziarahi jiran berdasarkan pengetahuan sedia ada mereka. Wakil kumpulan masing-masing membentangkan hasil perbincangan.


-        Guru mempamerkan adab-adab yang telah dibincangkan dan meminta murid menyebutnya satu persatu sacara kelas.


-        Murid membaca adab-adab yang dipamerkan oleh guru satu persatu secara kelas.


-        Murid mendengar penerangan guru mengenai adab-adab sebelum menziarahi jiran.

KBKK:
Fikiran refleksi, Sumbang saran

ILMU:
Moral, Bahasa Melayu, Metematik

NILAI:
Berbudi bahasa, Hormat menghormati, Menghargai hak jiran.

           BBM:
Carta, Slaid. Lap top, Projekter
Langkah 2   (5minit)
Perkara yang perlu dihindari ketika menziarahi jiran
1)      Enggan memberi salam.
2)      Masa tidak bersesuaian
3)      Mengusik barang-barang tuan rumah
4)      Menjatuhkan maruah tuan rumah
5)      Mengumpat
6)      Bercakap kasar
-        Guru meminta murid berbincang di dalam kumpulan mengenai perkara-perkara yang perlu dihindari ketika menziarahi jiran.

-        Murid berbincang di dalam kumpulan memgenai perkara-perkara yang perlu dihindari ketika menziarahi jiran seperti yang diarahkan oleh guru. 
_  Guru meminta wakil setiap kumpulan nampal
    dan memembentangkan hasil perbincangan di
    hadapan kelas
-       Wakil kumpulan membentangkan dan menampalkan hasil perbincangan di hadapan kelas.
-        Guru meminta murid menyebut isi yang sama hasil pembentangan tersebut
-        Murid menyebut semula isi pembentangan dan menyebut semula isi yang sama hasil pembentangan setiap kumpulan
KBKK:
Fikiran refleksi, Sumbang saran

ILMU:
Moral, Bahasa Melayu
NILAI:
Berbudi bahasa, Hormat menghormati, Menghargai hak jiran.
BBM:
Kertas Majung, Maker pen, Tape
Langkah 3
(4minit)
Hikmah menziarahi jiran
-Guru mempamerkan carta hikmah dan murid menyebut mengikut guru.

- Guru menerangkan satu persatu berdasarkanm carta yang dipamerkan.
ILMU:
Moral, Ibadah
NILAI:
Menghormati hak bersama BBM:
Slaid, Lap top, Projekter dan Lembaran kerja
Langkah 4
(5minit)
Pengukuhan
Lembaran kerja
-        Guru mengedarkan lembaran kerja dan meminta murid menjawabnya.
-        Murid menjawab soalan secara individu.

-        Guru meminta murid menyemak jawapan yang betul
      Murid menyemak jawapan dan
      membuat pembetulan jika ada
BBM:
Lembaran kerja

Nilai:
Tekun dan sabar

Penutup
(3 minit)
Guru mempamerkan carta pantun dan meminta murid berpantun bersama-sama secara kelas
-        Murid berpantun bersama-sama.
Guru membuat kesimpulan terhadap tajuk pembelajaran hari ini dan murid menguasai isi pelajaran hari ini.
BBM:
Carta Pantun.

Nilai:
Semangat berjiran.
 
Refleksi Pembelajaran Bagi Sesi Makropengajaran.

i. PENDAHULUAN

Pertamanya saya bersyukur ke hadrat Illahi kerana dengan limpah inayahNya dapat saya melaksanakan satu tugasan mengajar dan merakamkannya dalam bentuk video pengajaran makro. Di sini saya juga ingin merakamkan jutaan terima kasih kepada Tutor E-Learning saya  selaku pensyarah kursus Universiti Pendidikan Sultan Idris dan jua sebagai penilai kerja kursus ini. Semoga semua tugasan yang saya hasilkan menepati kehendak soalan.
Jutaan terima kasih jua diucapkan kepada En Khalep b. Ahmad, selaku tenaga pengajar bagi kursus KPD 3026 ini. Semoga segala usaha beliau mendidik kami diberkati Ilahi hendaknya. Tidak lupa juga diucapkan terima kasih kepada keluarga saya yang banyak memberikan sokongan moral dan semua rakan yang membantu dalam menyiapkan tugasan ini. Seterusnya kepada murid-murid tahun 5 Gemilang Sekolah Kebangsaan Bukit Tampoi Kuala Nerang Kedah kerana mereka terlibat secara langsung dalam menjayakan sesi pengajaran makro saya pada kali ini.

ii. KEKUATAN

Tugasan ini banyak membantu saya meningkatkan dan menambahkan lagi ilmu pengetahuan saya sebagai seorang guru. Diharapkan segala pengetahuan ini dapat dicurahkan kepada anak didik saya di sekolah dalam segala usaha bersesuaian dengan transformasi pendidikan masa kini.
Secara amnya saya dapat menyelesaikan tugasan ini dengan jayanya. Secara keseluruhannya saya juga berpuas hati dan berbangga kerana objektif pengajaran pada hari itu tercapai dengan cemerlang. Murid-murid juga bersemangat dan memberi kerjasama yang sepenuhnya menyebabakan tiada masalah dari segi pengawalan kelas. Fizikal kelas saya pada hari ini juga sangat ceria dan di sini dapatlah memberi keselesaan kepada murid-murid saya belajar dengan lebih kondusif, ceria dan mantap. Saya juga mempunyai personaliti yang baik seperti cara berpakaian adalah mengikut kod etika perguruan dan bersesuaian dengan gelaran seorang guru pendidikan islam. Proses pengajaran dan pembelajaran juga berlaku dua hala. Murid-murid memberi respon kepada soalan-soalan yang dikemukan oleh saya, tetapi pada hari itu kesihatan
saya agak kurang baik kerana mengalami demam selsema, walaubagaimana saya tetap bersyukur kerana masih diberi kekuatan oleh Allah S.W.T dalam menjayakan proses pengajaran dan pembelajaran ini.

iii. KELEMAHAN SERTA LANGKAH MENGATASI

Setelah diteliti dan dinilai semula saya rasa masih ada kekurangan pada makro pengajaran saya ini. Pertamanya adalah penggunaan papan tulis. Saya tidak menulis tajuk pelajaran setelah memperkenalkan tajuk pelajaran kepada murid-murid. Tajuk pelajaran sepatutnya perlu ditulis dengan jelas pada papan tulis. Kecuaian saya ini menyebabkan murid yang berada di aras 1, mungkin tertanya-tanya mengenai tajuk yang diperkenalkan oleh saya selepas set induksi dilaksanakan. Selain itu saya juga tidak memakai tanda nama sewaktu mengajar. Tanda nama merupakan cabang dalam kod etika perguruan. Seseorang guru yang tidak memakai tanda nama dianggap salah dari segi kod etika berpakaian kakitangan kerajaan seperti yang telah digariskan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia. Jika diberi peluang sekali lagi saya berharap perkara-perkara yang mungkin dianggap remeh ini tidak akan berlaku lagi.
Selain itu, saya tidak menggunakan bahan bantu mengajar mengikut seperti apa yang telah saya rancangkan. Hal ini berlaku kerana berlaku sedikit kekangan tat kala memasang projector pada kelas saya. Projekter tersebut rosak dan tidak boleh digunakan menyebabkan saya telah hilang mood dan terpaksa menggantikan bahan bantu mengajar saya dengan kertas majung sahaja. Saya telahpun menyediakan salid (power point) untuk digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran saya ini, namun kita hanya merancang dan Allah saja yang telah menentukan. Sepatutnya saya juga boleh menggunakan tayangan video yang dimuat naik dari “you tube” sebagai bahan pengajaran kerana dengan tayangan tersebut murid-murid mungkin lebih berminat dan bersemangat untuk mengetahui isi pelajaran saya pada hari itu. Jika saya diberi peluang sekali lagi untuk mengajar tajuk ini, saya akan mengaplikasikan penggunaan ICT dalam pengajaran saya.
Saya juga kurang prihatin dengan aktiviti atau kaedah pengajaran saya. Saya hanya menggunakan beberapa kaedah biasa sahaja iaitu penyoalan, perbincangan, pembentangan dan membaca semula teks yang dipamerkan serta kaedah sumbang saran. Selain itu saya juga lebih  
banyak menggunakan kedah syarahan. Jika dilihat semula kaedah atau teknik lakunan atau simulasi juga boleh digunakan agar murid-murid menjadi lebih cergas.
Pada langkah pengukuhan pula saya kurang melibatkan semua murid. Murid yang berada di aras 1 tidak dikumpulkan dan tidak dibimbing sepenuhnya. Saya hanya membimbing murid yang bertanyakan soalan sahaja. Jika saya berpeluang sekali lagi mengajar tajuk ini perkara-perkara sebegini akan lebih saya berikan perhatian.
Saya juga terkilan kerana suara saya pada hari itu juga agak kurang memuaskan dan kurang menarik. Hal ini berlaku kerana saya mengalami deman selesema. Seperti yang kita sedia maklum suara guru juga merupakan satu aspek penting dalam proses mengajar. Suara yang lemah, kurang jelas, menggunakan nada yang sama juga akan menyebabkan murid-murid jemu mendengarnya. Hal ini perlu dititik beratkan memandang kelas saya mempunyai murid yang ramai iaitu seramai 45 orang dalam satu kelas. Kepadatan murid perlu diselarikan dengan suara yang kuat, tegas, lunak dan menggunakan pelbagai intonasi kerana kemungkinan murid tidak akan memberi perhatian sewaktu guru mengajar jika mereka tidak berminat dengan suara guru mereka.
Seterunya saya juga kurang menyentuh kepintaran semua murid secara terperinci. Saya lebih banyak memberi ruang kepada murid yang aktif sahaja menyertai pengajaran saya. Murid-murid yang berada pada aras 1 tidak berperanan kerana tidak diberi ruang kepadanya secara khusus. Jika saya diberi peluang mengajar tajuk ini lagi, saya akan memastikan semua murid menyertai proses pengajaran dan pembelajar yang saya jalankan.
Saya juga kurang menitik beratakan masa yang patut diambil bagi sesi pengajaran saya kali ini. Justeru saya terkejar-kejar menggunakan setiap masa yang ada dengan keadaan yang agak kalut. Jika saya berpeluang mengajar sekali lagi tajuk ini, saya akan memperuntukkan masa yang lebih. Masa 30 minit agak kurang sesuai untuk mengajar secara keseluruhan isi kandungan dalam tajuk ini. Contohnya saya boleh menggunakan 30minit pada pengertian dan adab-adab sebelum, semasa dan selepas sahaja, manakala saya perlu menggunakan 30minit lagi untuk mengajar perkara-perkara yang perlu dihindari ketika mengunjung ke rumah jiran dan juga hikmah mengamalkan adab-adab menziarahi jiran. Masa yang sebegini dapat memberi ruang mengajar
yang lebih selesa untuk mempelbagaikan aktiviti seperti tayangan video, simulasi dan sebagainya. Pengurusan masa sangat penting bagi seseorang guru terutama ketika merancang dan melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran sebenar. Masa yang diatur dengan baik serta bijak akan menghasilkan satu proses pengajaran dan pembelajaran yang baik dan berkesan.

iv. KESIMPULAN

Ekoran daripada membuat refleksi ini, saya dapat mengambil kesempatan untuk memuhasabah diri saya dalam melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran terutama pada tajuk ini. Masih banyak perkara yang perlu saya perbaiki. Justeru saya perlu mengambil beberapa langkah segera dan bersesuaian jika saya diberi peluang mengajar pada lain kalinya. Perkara-perkara yang boleh menyebabkan proses pengajaran dan pembelajara menjadi lemah perlulah segera diatasi dan juga dielakkan dari berlaku. Yang sedemikian seseorang guru haruslah memiliki sifat kreatif, kritis dan inovatif. Hal ini akan lebih menjayakan proses pengajaran dan pembelajaran berjalan dengan secemerlang mungkin. Walaubagaimana dan apa carapun yang paling penting adalah berlakunya proses guru mengajar dan murid belajar di dalam kelas. Perkara ini lebih diutamakan kerana ianya merupakan proses pengajaran atau penyampaian ilmu yang sebenar. Murid dididik secemerlang mungkin akhlak dan peribadinya selaras dengan keseimbangan dari segi JERI merupakan objektif yang paling diharapkan oleh semua warga pendidik sesuai dengan kehendak Falsafah Pendidikan Kebangsaan.


Sekian terima kasih.


LAMPIRAN 
LEMBARAN KERJA
A.    Isikan tempat kosong dengan jawapan yang betul
berhampiran
pandangan
mengeratkan
perihatin
masa
kemudahan
1.      Jiran ialah orang yang tinggal ________________dengan rumah kita.
2.      Menziarahi jiran bermaksud melawat mereka untuk _____________ perhubungan.
3.      Apabila menziarahi jiran hendaklah memilih _______________ yang sesuai.
4.      Apabila berada di rumah jiran hendaklah mengawal _____________.
5.      Kita hendaklah meminta izin menggunakan sebarang ________________milik tuan rumah.
6.      Jiran yang baik sentiasa ______________dengan masyarakat sekeliling.


No comments:

Post a Comment